Relevante dokumenter
Kartlegge kandidater
Kandidater som har meldt interesse for kvalifisering til fagbrev kartlegges på ulike stadier og av ulike roller i NAV og fylkeskommunen. Både interesser, kvalifikasjoner og muligheter skal kartlegges. Hensikten med kartleggingen er å synliggjøre mulighetene for den enkelte, forebygge frafall og sørge for et mest mulig skreddersydd kvalifiseringsløp.
NAV skal gjennom samtaler med aktuelle kandidater gi veiledning om yrkesvalg, og kan benytte seg av ulike karriereveiledningsverktøy for å gjøre dette. Er kandidaten fortsatt usikker på valg av yrkesretning og sluttkompetanse kan de få tilbud om gratis karriereveiledning hos Karrieresenteret i Trøndelag. Veileder i NAV skal gi informasjon om hvordan man bestiller time hos Karrieresenteret. I tillegg til dette skal NAV kartlegge behov for tilrettelegging, økonomisk situasjon og vurdere hvilke ytelser kandidaten kan ha rett på i kvalifiseringsløpet.
Kommer det frem i samtalen med kandidaten at hen vil søke opplæring i skole er det viktig å informere om at søknadsfristen er 1. februar. (les mer under «opplæring i skole») Opplæring i bedrift kan søkes om hele året.
For å sikre et skreddersydd kvalifiseringsløp må personsensitive opplysninger deles mellom fylkeskommunen og NAV. Derfor er det utarbeidet en digital samtykkeerklæring som gjør at fylkeskommune kan dele deltakers foreløpige opplæringsplan direkte med NAV.
Velg geografisk område du jobber i
Hvem gjør hva?
Karriereveileder
Gjennomføre karriereveiledning med kandidater fra NAV. Skriv oppsummerende notat som deltaker selv deler med NAV. NAV-veileder kan kontakte Karrieresenteret dersom det er behov for felles karriereveiledning (NAV, karriereveileder og kandidater) og faglig støtte.
Rådgiver fagopplæring
Kandidater vil bli kartlagt etter å ha signert samtykkeerklæring i møte med NAV. Deltakernes mulige veier for å oppnå fag-/svennebrev kartlegges på bakgrunn av tidligere utdanning. Det utarbeides en foreløpig opplæringsplan til kandidaten basert på ønsket sluttkompetanse, som sendes kandidat og med kopi til NAV-veileder. Hvis kandidaten ikke har angitt ønsket sluttkompetanse, vil det utarbeides en generell plan basert på tidligere registrert utdanning. Planen vil gi et godt grunnlag for videre veiledning i møte med kandidaten.
Inntak til videregående opplæring for voksne
Saksbehandle søknad om opplæring, rettsvurdere, realkompetansevurdere ved behov. Gjøre formelt inntak til opplæring.
Rådgiver for voksenopplæring i skole
Videregående skole
Fylkestinget vedtar i desember hvert år hvilke utdanningstilbud de enkelte videregående skoler som skal tilby for kommende skoleår. Dette er førende for hvilke opplæringsløp man kan få tilbud om i de ulike regioner og markedsområder
Formidlingskoordinator
Alle som går et skoleløp med mål om å bli lærling, får veiledning om hvordan de søker læreplass til bedrift.
Markedsrådgiver
NAV-veileder
NAV-veileder kan benytte ulike verktøy for kartlegging, som for eksempel JobPics og InFlow24 for å kartlegge arbeidssøkers interesser og veilede rundt karriereretning. NAV-veileder skal også kartlegge eventuelle behov for tilrettelegging i bedrift og skole dersom skole er aktuelt. Til sist skal NAV-veileder kartlegge arbeidssøkers økonomi, og avklare hvilke økonomiske virkemidler som kan være aktuelle i et kvalifiseringsløp. For at fylkeskommunen og NAV skal kunne dele personsensitive opplysninger (navn og fødselsdato) må deltakeren signere et samtykke. Når samtykke er signert vil fylkeskommunen kunne utarbeide en foreløpig opplæringsplan som beskriver ulike veier til fagbrev for deltakeren. Kartleggingssamtalen vil være et naturlig sted å fylle ut dette samtykkeskjemaet. Foreløpig opplæringsplan vil være et godt verktøy for videre veiledning samtidig som den kan synliggjøre overfor potensielle arbeidsgivere hvilke opplæringsløp som kan være aktuelle.
Jobbspesialist
Jobbspesialister kan benytte ulike verktøy for kartlegging, som for eksempel JobPics og VIP24 for å kartlegge arbeidssøkers interesser og veilede rundt karriereretning. Jobbspesialisten skal også kartlegge eventuelle behov for tilrettelegging i bedrift og skole dersom skole er aktuelt. Til sist skal jobbspesialisten kartlegge arbeidssøkers økonomi, og avklare hvilke økonomiske virkemidler som kan være aktuelle i et kvalifiseringsløp.