Opplæring i skole
Det er ulikt hva deltakerne har behov for når det gjelder opplæring og hvor langt det er til mål om fagbrev. Noen har en bakgrunn som gjør at de kan få all opplæring i bedrift, andre trenger noe skole. Dette avdekkes i kartleggingen til foreløpig opplæringsplan (se kartlegge kandidat). De deltakerne som trenger opplæring i skole må sende inn en søknad i Vigo. Det er viktig at kandidaten laster opp dokumentasjon på tidligere skolegang og arbeidserfaring/praksis som vedlegg til søknaden. Merk at deltaker må skrive "Trøndelagsmodellen" i fritekstfeltet i slutten av søknaden.
Søknaden behandles av sentralt inntak til videregående opplæring for voksne. Etter at søknaden om videregående opplæring er behandlet, får søker et elektronisk svar i Vigo. Det sendes også ut et varsel via sms. Fører saksbehandlingen frem til at kandidaten får et opplæringstilbud i skole, følger det med en opplæringsplan. Opplæringsplanen for den enkelte vil skissere hvordan det faktiske opplæringsløpet blir. Både praksisperioden og dager med praksis i bedrift i opplæringsløpet, kan bli vurdert godskrevet i forhold til yrkesfaglig fordypning (YFF) og læretid.
Oppfølging av deltaker som er tatt inn til opplæring i skole er skolens ansvar. Dette gjelder både pedagogisk, faglig og sosialt i opplæringssituasjonen. Hvis deler av fastsatt opplæring gjøres i bedrift (for eksempel faget YFF) er det fortsatt skolen som følger opp det faglige og sosiale aspektet. NAV har ansvar for oppfølgingen av deltaker ut fra individuelle vurderinger. Det er viktig at disse ulike rollene tydeliggjøres for deltaker og bedrift.
Tiltak i NAV
Tiltak som kan være aktuelle i denne fasen; enkeltplass fag- og yrkesopplæring (teori), enkeltplass fag- og yrkesopplæring (praksis i bedrift), mentor, funksjonsassistent, oppfølging og enkeltplass AMO (kurs).
Veiledere i NAV finner mer informasjon om arbeidsrettede tiltak i Modia (Arbeidsmarkedstiltak) eller som forhåndsvisning i appen Arbeidsmarkedstiltak (eksternt skrivebord).
Velg geografisk område du jobber i
Hvem gjør hva?
Karriereveileder
Rådgiver fagopplæring
Inntak til videregående opplæring for voksne
Ved eventuelle endringer i planlagt opplæringsløp sender sentralt inntak ut nytt vedtak og ny opplæringsplan. Dette er en egen administrativ rutine mellom skolen og sentralt inntak.
Rådgiver for voksenopplæring i skole
Videregående skole
Skolene skal gi opplæring i henhold til opplæringsplan. Oppfølging av deltakeren, både pedagogisk, faglig og sosialt i opplæringssituasjonen er skolens ansvar. Hvis deler av fastsatt opplæring gjøres i bedrift (for eksempel faget YFF) er det fortsatt skolen som følger opp det faglige og sosiale aspektet. NAV har ansvar for økonomi og den individuelle oppfølgingen av deltaker avhengig av ytelse/innsatsbehov. Det er viktig at disse ulike rollene tydeliggjøres for deltaker og bedrift.
Skolens formidlingskoordinator bidrar med formidling til læreplass
Formidlingskoordinator
Skolens formidlingskoordinator bidrar med formidling til læreplass.
Markedsrådgiver
Markedsrådgiver har ingen konkret rolle i denne fasen, men skal holde kontakt med skole og Fagopplæringen (fylkeskommunen) ved behov.
NAV-veileder
Før oppstart i opplæringsløpet, må NAV-veileder etterspørre opplæringsplan fra deltaker, og gjerne minne deltaker på å takke «ja» til eventuell skoleplass. NAV-veileder avtaler et møte i starten av skoleløpet, hvor deltaker og arbeidsgiver deltar. Et opplæringsløp er ofte langt, og det er viktig med flere stoppunkt underveis.
NAV-veileder skal følge opp deltaker via telefon, chat og fysiske møter. Det er viktig at NAV-veileder spør deltaker om hvordan det går på skolen, om deltaker har mye fravær og hvordan deltaker trives. Oppfølging av deltakeren, både pedagogisk, faglig og sosialt i opplæringssituasjonen er skolens ansvar. Hvis deltaker har faget YFF i sin opplæringsplan vil deler av opplæring kunne foregå i bedrift, det er da skolens ansvar å følge opp gjennomføring av dette faget.
Skolen står ikke ansvarlig for å føre fravær på voksne, og har på grunn av personvern ikke anledning til å dele informasjon om deltaker med NAV-veileder. NAV-veileder skal bruke aktivitetsplanen til deltaker i Modia for å følge opp og be om tilbakemeldinger underveis i løpet.
Hvis deltaker har faget YFF i sin opplæringsplan vil deler av opplæring kunne foregå i bedrift, det er da skolens ansvar å følge opp gjennomføring av dette faget.
Jobbspesialist
Jobbspesialisten skal følge opp deltaker tett via telefon, chat og fysiske møter. Det er viktig at jobbspesialisten spør deltaker om hvordan det går på skolen, om deltaker har mye fravær og hvordan deltaker trives. Skolen står ikke ansvarlig for å føre fravær på voksne. Tanja: Fyll på det samme som veilederrollen her!