Mobilisere kandidater
Å mobilisere kandidater handler om å synligjøre og informere om arbeidskraftsbehovet for arbeidssøkere slik at de kan utforske mulighetene sine og ta informerte valg. For å ta informerte valg må arbeidssøkerne få informasjon om mulighetene som finnes i sitt geografiske område og i Trøndelag for øvrig. Kvalifisering skal være en naturlig del av en veiledningssamtale. Er kandidaten usikker på valg av yrkesretning kan de få tilbud om gratis karriereveiledning hos Karrieresenteret. Veileder i NAV skal gi informasjon om hvordan man bestiller time hos Karrieresenteret.
Informasjon om mulighet for kvalifisering kan deles i fysiske veiledningsmøter, via digital kommunikasjon, webinar, nettsider og lokale møteplasser.
Velg geografisk område du jobber i
Hvem gjør hva?
Karriereveileder
Gi informasjon til aktuelle veisøkere i ordinær karriereveiledning og til aktuelle samarbeidspartnere som flyktningtjenestene i kommunene.
Rådgiver fagopplæring
Samhandler med NAV om søkere som ikke er formidlet til læreplass
Inntak til videregående opplæring for voksne
Rådgiver for voksenopplæring i skole
Videregående skole
Formidlingskoordinator
Gjenstående søkere til læreplass kan få informasjon og tilbud om å delta på aktuelle møteplasser i regionene/markedsområdene.
Markedsrådgiver
Markedsrådgiver sørger for at invitasjon til møteplass og informasjon om mulighetene i samhandlingen når ut bredt til potensielle kandidater. Dette kan gjøres ved masseutsendelse av SMS (LinkEngage), eller ved dialog i fagsystem til personer som er registrert som arbeidssøkere i NAV. Det er et viktig prinsipp i samhandlingen at kandidaten selv får avgjøre om de ønsker mer informasjon om muligheten for kvalifisering. Markedsrådgiver kan også arrangere webinarer, lokale informasjonsmøter og liknende for å mobilisere kandidater som er usikre på veien videre.
Markedsrådgiver bør også samhandle med rådgiver fagopplæring for å få oversikt over søkere som fortsatt ikke har fått læreplass, og kartlegge om bedriftens behov kan dekkes av disse kandidatene.
NAV-veileder
NAV-veiledere skal snakke med sine arbeidssøkere om muligheten for kvalifisering, og veilede dem deretter. Det vil være spesielt viktig å informere arbeidssøkere som allerede er tilknyttet en bedrift om denne muligheten. NAV-veileder skal ha fokus på løpende vurdering av kandidater som ønsker og er motivert for et kvalifiseringsløp mot fag-/svennebrev og fast jobb. NAV-veileder skal tilby karriereveiledning til de som er usikre på hvilken sluttkompetanse de ønsker seg, og informere kandidater om nettsider, Karrieresenteret og andre informasjonskanaler for veiledning. Videre skal NAV-veileder legge til aktuelle kandidater på rekrutteringslisten i Rekrutteringsbistand.
Jobbspesialist
En jobbspesialist skal snakke med sine arbeidssøkere om muligheten for kvalifisering, og veilede dem deretter. Det vil være spesielt viktig å informere arbeidssøkere som allerede er tilknyttet en bedrift om denne muligheten. Jobbspesialist skal ha fokus på løpende vurdering av kandidater som ønsker og er motivert for et kvalifiseringsløp mot fag-/svennebrev og fast jobb. Jobbspesialist skal tilby karriereveiledning til de som er usikre på hvilken sluttkompetanse de ønsker seg, og informere kandidater om nettsider, Karrieresenteret og andreinformasjonskanaler for veiledning. Videre skal jobbspesialisten legge til kandidater på rekrutteringsliste.